طراحی سیستم تهویه هوا پارکینگ ماشین – تعداد فن
تعریف مسئله
پیش از اینکه به مطالب اصلی گزارش بپردازیم لازم به ذکر است که اگر هدف خواننده تخمین هزینه میباشد نیازی به خواندن مطالب آورده شده در ادامه نمیباشد و کافی است جهت مشخص شدن تعداد فن مورد نیاز به ازای هر 100 متر مربع از زمین پارکینگ، پرتابه معادل 5 نیوتون در نظر گرفته شود.
تخمین تعداد فن
معمولا فرایند طراحی سیستم تهویه با ضربه اولیه شامل مراحلی است که در ادامه ذکر خواهند شد. همچنین لازم است جهت تعریف و ویرایش طرح اولیه به تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی بپردازیم. ممکن است در مواقعی لازم باشد مکان فنها جابجا شوند یا حتی در مواردی یک فن جدید اضافه شود یا یک فن موجود حذف شود. لازم به ذکر است که سیستمهای تهویه با ضربه را میتوان طوری تنظیم کرد که مجازا برای هر نوع پارکینگ ماشینی قابل پیادهسازی باشند. قبل از تعیین و بررسی موقعیت فنها لازم است طرح سیستم مورد نظر مشخص شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص طرح سیستم و میزان سازگاری آن با پارکینگهای مختلف به بخش قبلی مراجعه فرمایید.
مرحله 1- سنجش هندسی پارکینگ ماشین
پیش از هر چیز، لازم است نقاط مربوط به خروجی و ورودی را در پارکینگ مشخص کنید. بدین منظور بهتر است سیستمی انتخاب شود که هم سازگار با مسیر طبیعی هوا باشد و قادر به جابجا کردن و به چرخش درآوردن موثر هوا در محیط پارکینگ باشد. در این راستا، میتوان از ویژگیهای خاصی برای بهتر کردن طرح استفاده کرد که نمونهای از آن در شکلهای زیر قابل مشاهده است:
الف) مسیر طبیعی هوا

شکل 6. الف) مسیر طبیعی هوا (مسیر ارجح) شکل 6. ب) اجتناب از مسیر طبیعی هوا
· برای سیستمهای جریان خطی باید نقاط ورودی و خروجی هوا را در طول محیط پارکینگ پخش کرد.
· برای سیستمهای مخلوطگر چرخشی این امکان وجود دارد که نقاط ورود و خروج نسبتا نزدیک هم قرار بگیرند، با این حال توصیه نقاط ورود و خروج نسبت به هم فاصله خوبی داشته باشند.
· نقاط ورود هوا باید از طریق سکوبهایی به خارج از پارکینگ دسترسی داشته باشند.
· بهتر است طراحی سیستم تهویه با ضربه سازگار با مسیر طبیعی هوا از نقطه ورود به خروج صورت گیرد.
ب) ویژگیهای سقف
برای اینکه سیستم کاراتر عمل کند بهتر است فنهای جتونت همراستا با ستونهای باربر سقف قرار بگیرند. این وضعیت در شکل 7-الف نشان داده شده است. اگر نتوان چنین حالتی را برقرار کرد، کارایی سیستم افت خواهد کرد و در نتیجه نیاز به تعداد فن بیشتری خواهد بود.

شکل 7-الف) حداکثر کارایی در حالتی که مسیر حرکت جریان هوای فن در موازات تیرهای باربر است.

شکل 7-ب) افت کارایی در حالتی که مسیر حرکت جریان هوای فن عمود بر تیرهای باربر است.
ج) تورفتگی عمودی
به منظور افزایش ارتفاعی نصب جت فن ها در پارکینگ هایی که تیر های اصلی بیش از حد پایین هستند میتوان مطابق شکل جت فن ها را بین تیرهای اصلی نصب نمود .

شکل 8-الف) تورفتگی کافی شکل 8-ب) عدم تورفتگی کافی
د) موانع
اگر شرایط طوری باشد که مجبور باشیم جت فن ها را طوری قرار دهیم که جریان هوای آنها به صورت مورب بر ستونهای باربر حرکت کند لازم است فنهای جتونت را با فاصله کافی از موانع قرار دهیم. این حالت در شکل 9-ب) نشان داده شده است. معمولا فاصله افقی بین فن و مانع 8 برابر ارتفاع مانع در نظر گرفته میشود. از این جهت، نازلهای روی فنهای جتونت با زاویه رو به پایین طراحی شدهاند.

شکل 9-الف) مانع در فاصله خیلی کم شکل 9-ب) فاصله کافی تا مانع
ه) تداخل با وسایل دیگر
لازم است که وسایل دیگر از جمله آبپاشها، علائم و تابلوها، لولهکشی و مشابه آنها در خارج از محدوده وزش باد خروجی فن جتونت قرار داشته باشند. مثالی از تداخلهای احتمالی بین فن و دیگر وسایل در شکل زیر نشان داده شده است.

شکل 10-الف) موقعیت جت فن با توجه به نوک آب پاش

شکل 10-ب) مثالی از نحوه رفع تداخل فن با لوله کشی
مرحله 2- تعیین نوع فن و فواصل بین فنها
جدول 5 بیشترین فاصله و فاصله پیشنهادی برای قرار گرفتن فنهای جتونت نسبت به هم را برای سطوح مختلفی از نیروی پرتابی فن نشان میدهد. این مقادیر در واقع رهنمودی هستند برای آرایش سری فنها. اگر فواصل مطابق با جدول 5 تعیین شوند، سرعت جریان هوا در اکثرا اماکن تهویه شده بیشتر از 1 متر بر ثانیه خواهد بود. بررسی اینکه آیا چنین وضعیتی (سرعت برابر با 1 متر بر ثانیه) برای یک پارکینگ خاص برقرار است یا خیر نیازمند تحلیل و بررسی است. در برخی از حالتهای ایدهآل ممکن است طرحهایی که مطابق با حداکثر فاصله هستند از کارایی بیشتری برخوردار باشند.
نیروی پرتاب یک فن با توجه به سرعت عملکرد یک فن و نرخ نیروی پرتاب تعیین میشود. نرخ نیروی پرتاب فنهای مختلف با سرعتهای مختلف در جداول 1 تا 4 آورده شده است.
جدول 5. فاصله بین فنها و فضای تحت پوشش
نیروی پرتاب عملیاتی فن
(بر حسب نیوتون)
|
فاصله استاندارد بین دو فن
(بر حسب متر)
|
حداکثر فاصله بین دو فن
(بر حسب متر)
|
تقریبی از فضای تحت پوشش
(بر حسب متر مربع)
|
N50
|
m50
|
m60
|
m2100
|
N28
|
m34
|
m45
|
m2560
|
N25
|
m30
|
m40
|
m2500
|
N19
|
m23
|
m30
|
m2380
|
N12
|
m12
|
m20
|
m2250
|
توجه داشته باشید که استفاده از تعداد کمی از فنهای جتونت با نرخ نیروی پرتابی بالا از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر از حالتی است که از تعداد بیشتری فن جتونت با نرخ نیروی پرتابی پایین استفاده کنیم. با این حال، به منظور انجام تهویه مناسب هوا در پارکینگهایی که ساختاری هندسی نامنظم و عجیبی دارند لازم است تعداد فنهای بیشتری با نرخهای نیروی پرتابی پایینتر استفاده شود.

شکل 11-الف) دو فن با نرخ نیروی پرتابی N25 شکل 11-ب) یک فن با نرخ نیروی پرتابی N50
مرحله 3- نمونه طرح
همانطور که در اول این گزارش مطرح شد، اگر هدف تخمین هزینه میباشد نیازی به خواندن مطالب این بخش نیست. کافی است برای تخمین تعداد فن مورد نیاز برای هر 100 متر مربع از زمین پارکینگ نیروی پرتابی برابر با 5 نیوتون در نظر گرفته شود. فنها باید در یک خط و در راستای جریان هوا قرار داشته باشند. بدینگونه تضمین میشود که جریان هوای سریع نزدیک به نازلهای خروجی تاثیر چندانی بر ترافیک پیادهرو نداشته باشد زیرا سرعت هوا در حاشیه خطی که فنها در آن قرار گرفتهاند کندتر است. از طرف دیگر، لازم است تضمین کنیم که الگو پرتابی فن مورد نظر به اندازه کافی طولانی باشد تا بتواند به فن ضربهای بعدی برسد. به عبارت دیگر فنها باید در فاصله مناسبی از هم قرار داشته باشند تا جریان یک فن به دیگری برسد.
شکل 12 مثالی از نحوه قرارگیری فنها روی زمین و اندازه آنها را نشان میدهد.

شکل 12. اندازه و نحوه قرارگیری فنها
جهت دریافت فایل PDF این مطلب اینجا کلیک کنید .
|